Аудіотехнічна апаратура

Мета роботи:  

1)       вивчити зовнішню будову та основні технічні характеристики звуковідтворюючих апаратних засобів;

2)       набути навичок роботи з магнітофонами для запису та відтворення звуку фонозаписів;

3)       набути навичок роботи з програвачем компакт-дисків.

Обладнання: 

радіомагнітофон «AJWA RM-55», аудіомагнітолаAJWA”, грамплатівки, аудіокасети, компакт-диски.

Література: [1],[3],[11],[12],[16],[17],[18].

 

ТЕОРЕТИЧНІ ВІДОМОСТІ

Відомо, що звук – це механічні коливання повітря, які людина сприймає за допомогою органів слуху. Частота таких коливань лежить в межах від 16 до 20000 Гц. Цінність звукової навчальної апаратури визначається її відносно простими технічними можливостями записувати та відтворювати вказаний діапазон частот.

Найпоширенішими в наш час є три системи запису та відтворення звуку: механічна, оптична та магнітна.

Механічний звукозапис – це спосіб запису звуку, при якому звукові коливання перетворюються у механічні коливання різця, який діє на носій, що рівномірно рухається, і вирізає в ньому канавку – механічну фонограму. Такий метод запису винайшов в 1877 р. француз Ш. Кром, який запропонував наносити звукову канавку у вигляді спіралі на диск або циліндр.

Удосконаленням цього методу став електромеханічний спосіб,  який забезпечує процес перетворення звукових коливань у електричні, а потім у механічні коливання різця. Саме такий спосіб використовується у виготовленні фонограм на поліхлорвінілових дисках  (грамплатівок). Грамплатівки розраховані на такі частоти обертання: 33 ½, 45, 78 об/хв.

Для відтворення таких записів у навчально-виховному процесі викори­стовують електропрогравачі та підсилювачі, монофонічні та стереофонічні електрофони (електропрогравач з вмонтованим підсилювачем).

Магнітний звукозапис – це процес перетворення звукових коливань у залишкову намагніченість феромагнітної речовини. Відомо, що такі матеріали як залізо, нікель, хром легко намагнічуються і довго зберігають цю властивість. В перше магнітний запис звуку на стальний дріт здійснив в 1900 р. у Парижі інженер В. Паульсен. Носієм звуку у сучасних магнітних стрічок є тонкий шар сполук: Fe2O3, FeІ, CrO2 та деяких інших.

Процес запису звуку на магнітну основу здійснюється шляхом перетворення звукових коливань у мікрофоні в електричні коливання які збуджують в  магнітній головці змінне магнітне поле. Це поле і створює на стрічці з феромагнітним шаром, що рухається рівномірно, залишкову намагніченість.

Процес відтворення магнітного запису обернений до запису. Стрічка, що рівномірно рухається, притискується до відтворювальної головки. Змінне магнітне поле, що створюється, залишковою намагніченістю збуджує в обмотці відтворювальної головки електричні коливання. Ці коливання підсилені у підсилювачі подаються на гучномовець, який перетворює їх у механічні коливання повітря (звук).

Магнітофон – електронний пристрій,  призначений для запису звуку на магнітну стрічку з наступним його відтворенням. Його можна використовувати як стереофонічну приставку або підсилювач. Магнітофон дає змогу здійснювати стерео і моно записи з мікрофона, радіоли, програвача, телевізора, радіоприймача або іншого магнітофона.

Всі деталі радіомагнітофона “AJWA RM-55” (мал. 12) розміщуються у компактному корпусі. На передній панелі магнітофона розміщується касетоприймач 1 для прийому касет з магнітною стрічкою та індикатор живлення 2. На верхній панелі магнітофона розміщуються елементи керування: перемикач режимів роботи FUNCTІON 3, кнопки управління касети 4: Pause (пауза), Stop/Eject (стоп / повернути), FFWD (вперед), Que (назад), Play (програвання), Record (запис) 5, регулятори управління звуком: Тоne (тембр) 6, Volume (гучність) 7, засоби управління радіоприймачем: перемикач Band  (діапазон частот) 8, регулятор Тunіng (вибір частоти) 9, вмонтований мікрофон 10 та  гучномовець 11. На задній панелі розміщена ручка переносу 12, FМ-антена 13, перемикач режимів живлення 14 (мережа/батареї), гніздо живлення від мережі 15, в яке вставляється шнур і батареєтримач 16.

Оптичний цифровий звукозапис – це процес перетворення звукових коливань у електричні імпульси, кодуються у цифрову систему і фіксуються на полікарбонатному або алюмінієвому диску з допомогою лазера аналогічно до того, як це здійснюється при механічному звукозаписі. Завдяки зміні імпульсу інтенсивність лазерного випромінювання різна, а отже “глибина” заглиблень (мал.13) (доріжки звукозапису) різна. Після запису металічна поверхня диска покривається оптично прозорим лаком, що забезпечує захистдоріжоквід пошкоджень. Відтворення цифрових платівок здійснюється на спеціальному програвачі, де замість голки чи головки використовується лазерний промінь, який за допомогою оптично-електронної схеми постійно напрямлений на “доріжку”. Відбитий промінь фокусується на приймальному пристрої, який перетворює закодовану інформацію в електричні сигнали, які через підсилювач з’єднані з гучномовцем і відтворюють запис у звуковому діапазоні.


 Носій інформації з оптично-цифровим записом носить назву CD-ROM або компакт-диск, а пристрій для програванняCD-програвач. Вперше такий носій було застосовано в 1962 році фірмою “SONY”(мал.16)

Магнітола “AJWA” (мал. 15) якраз забезпечує прослу­ховування радіопередач, магнітних та оптичних цифрових аудіозаписів, а також запис фонограм з радіоприймача та СD -програвача. Всі вузли магнітоли змонтовані в компактному корпусі. На передній панелі розміщені органи управління CD-програвачем (Play/Pause (про­гравання / пауза), Repeat /FM mode/DSC (повторити /FM-режим/диск), Sкіp/Search (переміститись назад /знайти), Sкіp/Search (переміститись вперед/знайти), Stop/Memory (стоп/запам’ятати), еквалайзером (Qsound (об’ємний звук), Bass (низькі частоти), 3-mode equalіzer (чотири режими еквалайзера – Pop, Jazz, Rock, None (відсутній)), касетоприймач магнітофона, рідинно-кристалічний індикатор станів з таймером, вмонтовані гучномовці. На верхній панелі розміщені: перемикач режимів (Functіon), елементи управління магнітофоном (Pause (пауза), Stop / Eject (стоп / повернути), FFWD / CUW (вперед), REWІND / REVІEW (назад), Play (програвання), Record (запис)), регулятор управління звуком Volume, засоби управління радіоприймачем: (перемикач діапазонів Band, регулятор настроювання на станцію прийому Тunіng (вибір частоти), компактер  СD-програвача, ручка переносу.

На задній панелі розміщена FМ-антена, перемикач режимів живлення (мережа/батареї), гніздо живлення від мережі, в яке вставляється шнур і батареєтримач.

Сучасні  засоби для відтворення звуку утворюють комплекс звукотехнічної апаратури, яку часто називають музичний центр. В коплект засобів, як правило, водять: програвач поліхлорвінілових дисків (грамплатівок), програвач компакт дисків, магнітофон, еквалайзер  (пристрій для відбору частот), підсилювач (вмонтований) і акустична система. Додатково в комплект можуть входити мікрофон та головні телефони (наушники).

Використання звукотехнічних засобів ставить ряд вимог. В першу чергу вимоги стосуються підготовки фонозаписів: ретельна робота над текстом, культура мовлення, виразне читання. Журналісту необхідно враховувати також і тривалість звукового супроводу, підібрати необхідні коментарі, зробити відповідні акценти на логічних паузах, інтонації, темпі.

Відтворюваний звук повинен мати нормальну гучність без акустичних спотворень. Звукотехнічні пристрої, які використовуються для аудиторії в 30-40 чоловік повинні мати номінальну потужність не меншу 2 Вт.  Слід пам’ятати, що прослуховуванням звуку не можна підміняти живу мову. Звуковий супровід повинен лише доповнювати слова журналіста, ілюструвати важливі факти, бути логічним його продовженням.

Перед прослуховуванням звукозаписів необхідно активізувати аудиторію, спрямувати увагу на кульмінаційні моменти.

 

ПОРЯДОК   ВИКОНАННЯ  РОБОТИ

1.    Ознайомитись з принципами створення фонограм.

2.    Ознайомитися з будовою і органами керування електрофона.

3.    Підготувати електрофон до роботи. Для цього

§  підключити до підсилювача колонки та блок з електроприводом;

§  регулятор гучності встановити у крайнє ліве положення.

§  під’єднати шнур живлення до гнізда “Сеть” і увімкнути в мережу 220 В. При натисненні на кнопку “Сеть” повинен загорітися індикатор живлення.

Здійснити прослуховування фонозапису з допомогою електрофона. Для прослуховування грамплатівок необхідно:

§  покласти грамплатівку на диск електрофона;

§  встановити необхідну частоту обертання грамплатівки;

§  натиснути кнопку “програвач”, а також кнопки “Моно” або “Стерео” залежно від типу грамплатівки;

§  зняти звукознімач з опори і встановити голку звукознімача над крайньою борозенкою грамплатівки;

§  увімкнути механізм “автостоп”;

§  важіль вмикання електродвигуна з написом “Пуск” повільно перевести вправо до упору. При цьому диск з грамплатівкою  почне обертатися, а голка із звукознімачем опуститься на грамплатівку;

§  регулятором гучності і тембру встановити необхідну якість звуку;

§  якщо при прослуховуванні стереофонічних грамплатівок один з каналів звучить гучніше, регулятором балансу досягти однакової гучності.

§  для завершення прослуховування грамплатівки натиснути кнопку “Стоп”. Після закінчення фонозапису на грамплатівці механізм “автостоп” вимикає двигун.

Ознайомитися з будовою і органами керування радіомагнітофон  “AJWA RM-55”.

Підготувати радіомагнітофон до роботи. Для цього необхідно під’єднати шнур живлення до гнізда “Power” і увімкнути в мережу 220 В. При цьому повинен загорітися індикатор живлення.

Провести прослуховування радіопередачі радіомагнітофона “AJWA RM-55”. Для цього

§  встановити перемикач Functіon в положення RADІO;

§  встановити перемикач BAND на обраний діапазон частот;

§  повертанням ручки TUNІNG налаштувати приймач на станцію прослуховування;

§  встановити потрібні гучність і тембр.

Провести прослуховування магнітного запису з допомогою радіомагнітофона “AJWA RM-55”. Для цього:

§  встановити перемикач Functіon в положення TAPE;

§  відкрити касетоприймач кнопкою Stop/Eject;

§  встановити касету плівкою вверх;

§  закрити касетоприймач  легким натискуванням на кришку;

§  для початку відтворення натиснути кнопку Play;

§  регуляторами Volume і Тоne встановити необхідну гучність;

§  для завершення прослуховування натиснути кнопку Stop/Eject. При закінченні фонозапису на касеті вимкнення відбувається автоматично.

Провести запис навчальної фонограми з допомогою радіомагнітофона “AJWA RM-55”.

З режиму РADІO:

§  встановити касету;

§  встановити перемикач Functіon  в положення Radіo;

§  встановити перемикач BAND на обраний діапазон частот;

§  повертанням ручки TUNІNG налаштуйте приймач на станцію прослуховування;

§  для початку запису натиснути кнопку RECORD.

Для зупинки запису натиснути кнопку Stop/Eject. При досягненні кінця касети запис припиниться автоматично. Для продовження переверніть касету на іншу сторону і натисніть кнопку Record.

З мікрофона:

§  встановити касету;

§  встановити перемикач Functіon  в положення ТAPE;

§  навести мікрофон на джерело звуку;

§  для початку запису натисну­ти кнопку RECORD.

Ознайомитися з будовою і органами керування магнітоли “AJWA”.

 Підготувати магнітолу до роботи. Для цього необхідно з’єднати шнур живлення з гніздом на задній панелі і увімкнути в мережу 220 В.

 Провести прослуховування радіопередачі з допомогою магнітоли “AJWA”(аналогічно до п.7).

 Провести прослуховування магнітного запису з допомогою магнітоли “AJWA” (аналогічно до п.8). З допомогою кнопок Qsound (об’ємний звук), Bass (низькі частоти), 3-mode equalіzer встановити тембр звучання.

Провести прослуховування компакт-диска з допомогою магнітоли “AJWA”(див. мал. 16).

Прослуховування(2-4):

§  встановити перемикач Functіon в положення СD;

§  відкрити кoмпактер легким натискування на кришку;

§  встановити компакт-диск дзеркальною поверхнею вниз;

§  закрити компактер легким натискуванням на кришку;

§  для початку відтворення натиснути кнопку Play/Pause;

§  встановити режим відтворення кнопкою Repeat 1 – повторення першого запису, ALL – повторення всіх записів (повідомлення на індикаторі).

§  регуляторами Volume встано­вити необхідну гучність;

§  з допомогою кнопок Qsound (об’ємний звук), Bass (низькі частоти), 3-mode equalіzer встановіть тембр звучання (повідомлення на індикаторі);

§  для завершення прослухо­ву­ван­ня повторно натиснути кнопку Play/Pause. При закінченні фонозапису на СD вимкнення відбувається автоматично.

Вибір запису: наступного - Skіp/Search (натиснувши переміститись вперед на один запис), попереднього - Skіp/Search (натиснувши переміститись назад на один запис), вибрати потрібний - Skіp/Search (тримаючи переміститись вперед на потрібний запис) (на індикаторі висвічується номер запису).

Програмоване програвання СD:

§  встановити перемикач Functіon в положення СD;

§  відкрити кoмпактер легким натискування на кришку;

§  встановити компакт-диск дзеркальною поверхнею вниз;

§  закрийте компактер легким натискуванням на кришку;

§  натиснути на кнопку Stop/Memory;

§  вибрати запис кнопкою Skіp/Search;

§  коли висвітиться номер бажаного запису натиснути Stop/Memory;

§  повторити два попередні кроки для вибору наступних записів;

§  для початку відтворення натиснути кнопку Play/Pause; відтворення відбувається у вибраній послідовності.

У положенні Stop натиснути на кнопку Skіp/Search – на індикаторі висвічуються номери записів у відповідності до програми.

Провести запис навчальної фонограми з допомогою магнітоли “AJWA”.:

з режиму РADІO (аналогічно до п.9);

з режиму СD (програвача компакт-дисків).

§  встановити касету;

§  встановити перемикач Functіon  в положення CD;

§  відкрити кoмпактер легким натискування на кришку;

§  встановити компакт-диск дзеркальною поверхнею вниз;

§  закрити компактер легким натискуванням на кришку;

§  для початку запису натиснути кнопку REC. Кнопка Play натиснеться автоматично.

 

ЗМІСТ ЗВІТУ

1.    Тема

2.    Мета

3.    Обладнання

4.    Способи відтворення звуку.

5.    Способи запису звуку

6.    Фонограма (репортаж, інтерв’ю, розповідь, тощо)

 

КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ

1.     У чому сутність механічного та електромеханічного звукозапису?

2.Як відбувається запис звуку магнітним способом?

3.У чому сутність оптичноцифрового звукозапису?

4.     Яка послідовність запису з радіо, мікрофона та програвача компакт-дисків?

5.     Як підготувати звукотехнічну апаратуру до використання?