Курс: підготовка магістрів | Галузь знань, спеціальність, освітньо-кваліфікаційний рівень | Характерисника навчальної дисципліни |
Курс "Методика наукових досліджень"
Кредити: ЕSTC - 2 Модулі - 1 Змістові модулі - 1 Загальна кількість годин - 60 |
Галузь: Фізико-математичні науки Спеціальність: "Фізика", "Математика", "Комп'ютерні науки", "Освітні вимірювання" |
Вибіркова навчальна дисципліна
Рік підготовки: 2019 - 2020 Семестр: 1 Лекцій: 16 Практичних: 14 Самостійна робота: 30 Вид контролю: залік |
Модулі | Види роботи | Назва модулів | Форми навчання |
Модуль 1 | Аудиторна робота | Модуль І. Змістовний модуль 1. Методика наукових досліджень | Лекції, проблемна лекція
Тренінг Консультації, індивідуальні заняття Контрольні заходи (модульний контроль, залік) |
Модуль 1 | Самостійна робота | Модуль І. Змістовний модуль 1. Методика наукових досліджень | Конспектування додаткових тем дисципліни
Індивідуальна науково-дослідна робота |
№ з/п | Назва теми | Лекційні | Практичні | Самостійна | Всього | Модульний контроль |
1 | Тема 1. Поняття наукового дослідження і вимоги до нього | 2 | 2 | 4 | 7 | 18 |
2 | Тема 2. Поняття методики наукових досліджень. Організація НД | 2 | 1 | 4 | 7 | 18 |
3 | Тема 3. Емпіричні методи наукового дослідження | 2 | 1 | 4 | 7 | 18 |
4 | Тема 4. Зміст та складові науково-дослідного процесу | 2 | 1 | 4 | 7 | 18 |
5 | Тема 5. Форми відображення наукових досліджень | 2 | 2 | 4 | 7 | 18 |
Індивідуальна-науково дослідна робота | 9 | 9 | 10 | |||
Всього | 10 | 6 | 29 | 45 | 100 |
№ з/п | Назва теми, лекційного заняття, зміст | Кількість годин | Кількість балів | Література |
1 | Тема 1. Поняття наукового дослідження та вимоги до нього.
1. Наука як система знань. Основні поняття науки. Закономірності функціонування та розвитку науки, еволюцію її розвитку. 2. Поняття наукового дослідження, його основні ознаки та характеристики. Особливості структури наукового дослідження, його об’єкт, мета, завдання, основні форми. Вимоги до наукових досліджень. 3. Основні види наукових досліджень. Відмінності та спільні риси емпіричних та теоретичних досліджень. Ефективність наукових досліджень. |
2 | 4 | Основна: [3] |
2 | Тема 2. Поняття методики і методології наукових досліджень та її види.
1. Методологія і методика наукових дослідження. Поняття методу. Завдання методології науки. Різновиди та структурні елементи методології. Підходи до обґрунтування та визначення методу та методології. 2. Фундаментальна або філософська методологія. Загальнонаукова методологія. 3. Загальнонаукові принципи дослідження: історичний, термінологічний, функціональний, системний, інформаційний, культурологічний, пізнавальний або когнітивний. 4. Конкретнонаукова методологія. Методи і техніка дослідження. Класифікація методів наукового пізнання. 5. Сутність теоретичних методів наукового дослідження. Послідовність проведення теоретичних досліджень. Особливість теоретичного дослідження. Порядок використання методів при здійсненні наукового дослідження. 6. Характеристика основних теоретичних методів наукового дослідження: аналізу та синтезу, індукції та дедукції, порівняння, формалізації, абстрагування та моделювання. Поняття моделі, вимоги, які до неї ставляться, види, особливості побудови. 7. Особливості логічного та хронологічного підходів при проведенні теоретичних досліджень. Мета, випадки та вимоги до застосування цих методів при здійсненні наукового дослідження. |
2 | 4 | Основна: |
3. | Тема 3. Емпіричні методи наукового дослідження.
1. Поняття та загальна характеристика емпіричних методів наукового дослідження. Радикальний емпіризм. Верифікація. Емпіричне дослідження. Валідність. Діагностична сила. Надійність. Репрезентативність. 2. Спостереження як емпіричний метод наукового дослідження. Передбачуваність. Планомірність, Цілеспрямованість. Вибірковість. Системність. Вимоги до спостереження. Етапи проведення спостереження. 3. Емпіричні методи: вимірювання, порівняння, узагальнення Розмір одиниці вимірювання. Динамічна похибка. Метод вимірювання. Принцип вимірювання. Вимірювальна інформація. Види вимірювальних величин. 4. Порівняння. Узагальнення. Вимоги до порівняння. Види порівнянь. 5. Експеримент. Довготривале, короткочасне, безперервне, дискретне спостереження. Специфіка експерименту. Етапи проведення експерименту. 6. Інші емпіричні методи дослідження: опитування, опитування-інтерв’ю, анкетні опитування, бесіда, рейтинг, експертна оцінка, метод колективних експертних оцінок, метод „мозкового штурму”, морфологічний метод аналізу, метод семикратного пошуку, метод асоціацій та аналогій, метод колективного блокнота і контрольних запитань, морфологічний ящик. 7. Сутність гіпотези, її особливості. Етапи розвитку гіпотези, вимоги, що до неї ставляться. Доведення гіпотези, способи встановлення істини: безпосередній та опосередкований, що використовуються у доведенні гіпотези, особливості та відмінності. |
2 | 4 | Основна: [3] |
4 | Тема 4. Зміст та складові науково-дослідного процесу.
1. Стадії науково-дослідного процесу. Схема науково-дослідного процесу. Організаційна, дослідна стадії та стадія узагальнення, апробації та реалізації наукових результатів. Процедура вибору наукової проблеми. Критерії вибору теми. Обґрунтування актуальності теми, визначення її місця в науковій проблемі. 2. Суть та складові планування наукової діяльності. Програма та плани наукового дослідження. Формулювання теми дослідження. Вивчення стану питання і обґрунтування обраного напряму дослідження. Мета дослідження. Загальні та конкретні завдання дослідження. Зміст, об'єкт, предмет дослідження. Вибір методів дослідження. Етапи роботи, календарний план роботи. Попередній та остаточний план наукового дослідження, план-проспект наукового дослідження. 3. Організація науково-дослідних робіт. Наукова організація дослідницької діяльності включає організацію дослідного процесу, управління ним і обслуговування. Організаційні передумови для дослідження і аналітичної обробки економічної інформації. Основні завдання НОП. Елементи НОП. Нормування праці науковців. |
2 | 4 | Основна: |
5 | Тема 5. Публікація та оприлюднення результатів наукових досліджень
1. Форми викладу матеріалів дослідження. Публікації. Функції публікацій. 2. Наукові видання. Науково-дослідні та джерелознавчі наукові видання. Монографія, автореферат дисертації, препринт, тези доповідей та матеріали наукової конференції, збірник наукових праць. 3. Наукові неперіодичні видання: книга, брошура, наукові збірки, журнали. 4. Види монографій: наукові та практичні. 5. Форми висвітлення підсумків наукової роботи: тези, тези доповіді, реферат. Види рефератів: інформативні, розширені або зведені, наукові. 6. Винахідницька діяльність. Результати НДР: нові технологічні процеси й агрегати, матеріали і з'єднання, пристрої і конструкції можуть скласти предмет винаходу або відкриття. 7. Доповідь, повідомлення на нарадах, семінарах, симпозіумах, конференціях. Бесіди при особистих зустрічах. |
2 | 4 | Основна: |
Всього | 10 | 20 |
№ з/п | Назва теми, зміст | Кількість годин | Кількість балів | Література | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Тема 1. Методика вивчення контингенту студентів.
Завдання 1. Проаналізуйте яку-небудь статтю про досвід роботи вчителя (викладача) і визначте суперечності в педагогічних фактах (явищах). 2. Поспостерігайте за групою (класом) і зафіксуйте факти об'єднання колективу і причини конфліктів. Які закони діалектики в цих процесах виявляються? 3. Намітьте план розгляду групи студентів (колективу) як соціально-педагогічного явища. Спробуйте підійти до розгляду колективу з позиції системно-структурного аналізу. 4. Спостерігаючи за студентським колективом, зафіксуйте факти, що доводять, що процес розвитку до якісно нового ступеня (чи з'явилися нові якості взагалі). 5. За допомогою соціометричної методики проведіть вивчення міжособових відносин студентів групи. 6. Проведіть експериментальне вивчення організованості групи, використовуючи методику туристської естафети. |
2 | 4 | Основна: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Тема 2. Методика проведення наукових спостережень.
Завдання 1. Поспостерігайте початок занять з метою визначити тривалість організаційного інтервалу від дзвінка до початку навчального процесу. Зафіксуйте, чим він заповнений. Оцініть раціональність змісту діяльності стутентів і викладача в цей період. 2. Проведіть одноденне спостереження-пошук з метою встановити, яке із занять протягом навчального дня викликало найбільшу захопленість групи. Спробуйте пояснити чому. 3. Проведіть самоспостереження за продуктивністю i свого робочого дня. Зафіксуйте об'єм чистого часу на розумову працю, суспільну діяльність, самообслуговування, відпочинок, пересування і т. д. Виразіть витрату часу у відсотках від загального періоду неспання протягом доби. Дайте оцінку змістовності свого життя протягом дня. 4. Проведіть приховане спостереження за групою при виконанні завдань. Завдання спостереження — рівень активності і відволікання студентів протягом 45 хвилин робочого часу. Заздалегідь підготуйте форму (1) запису кількісних даних спостереження. Час, хв 5 10 15 20 25 30 35 40 45 Число непрацюючих 1) Ряд цифр відповідає хвилинам від початку до завершення спостереження і роботи. 2) У наступній графі пишеться число учнів, не працюють в дану хвилину. * Приготуйте таблицю, виберіть позицію, що дозволяє бачити поле діяльності групи (класу), і починайте спостереження. * Після операції занесіть в протокол спостереження загальне враження про активність студентів в різні періоди уроку, визначте причини того або іншого відношення до справи. * Накресліть криву активності, використовуючи кількісні дані. * Повторіть те ж саме в умовах, коли студентам (учням) відомо, що за ними спостерігають (порівняти результати відкритого і прихованого спостережень). |
2 | 4 | Основна | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | Тема 3. Методика проведення анкетування.
Завдання. 1. Проведіть вільну анкету в групі, опрацюйте результати і складіть план бесіди про вибір професії. Продумайте гіпотезу, яку слід перевірити в бесіді, підберіть підтримуючі і цільові питання, ознаки спостереження в процесі бесіди. Гіпотеза: чи є міркування престижу головним мотивом вибору професії студентів? 2. Побудуйте анкету для оцінки мотивів вибору професії методом рангових оцінок. Шляхом вільної анкети виявите мотиви. Складіть інструкцію для ранжування. Проведіть анкету в групі (класі) і обчисліть «ваги» мотивів в нормальній шкалі методами, описаними в лекції. 3. Дана матриця рангів
а) складіть матрицю частот; б) обчисліть значення об'єктів в нормальній шкалі. |
2 | 4 | Основна | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Всього | 6 | 12 |
Cеместр | Модуль | Кількість балів за модуль | Лекції | Практичні | Самостійна робота/ІНДР | Модульний контроль | Семестровий контроль |
11 | 1 | 100 | 10 | 30 | 10 | 50 | залік |
Оцінка за шкалою ECTS | За рейтиновою шкалою | За національною шкалою | Двобальна шкала |
А | 90-100 | Відмінно | зараховано |
В | 82-89 | Добре | зараховано |
С | 75-81 | Добре | зараховано |
D | 69-74 | Задовільно | зараховано |
E | 60-68 | Задовільно | зараховано |
FX | 35-59 | Незадовільно | не зараховано (з можливістю перездачі) |
F | 1-34 | Незадовільно | не зараховано |